Fluisterhistorie

Anno 2017 beschikt Fluisterboot Zutphen over zeven Fluisterboten, maar uiteraard is het ooit met één boot begonnen. De geschiedenis van deze Fluisterboten gaat terug naar 1996. In dat jaar liet de toenmalige wethouder Van der Houwen de eerste Fluisterboot van de Stichting Toeristisch Varen te water.

Een aantal enthousiastelingen had de nodige gelden bij elkaar weten te krijgen om een Giethoornse punter aan te schaffen, waarvoor al snel veel belangstelling bleek te zijn: in het eerste jaar werden ongeveer 1500 gasten verwelkomd. Het jaar daarop werd daarom een tweede Fluisterboot aangeschaft en inmiddels worden bijna 30.000 gasten per jaar rond gevaren.

De Fluisterboot dankt haar naam aan de elektromotoren die een minimaal geluid produceren. Benzine- en dieselmotoren zijn op de Berkel verboden. Om deze boten veilig over de woelige baren te manoeuvreren zijn uiteraard ervaren schippers nodig; de zogenoemde Fluisteraars. Deze schippers zijn sinds 2015 in het bezit van een vaarbewijs.

Inmiddels zijn er meer dan veertig vrijwilligers die in weer en wind – en gelukkig vaak ook in het zonnetje – een mooi stukje Zutphen laten zien aan de gasten. Onderweg komt de Fluisterboot langs diverse bezienswaardigheden, elk met zijn eigen verhaal. De schippers vertellen op eigen en unieke wijze over de geschiedenis van de historische monumenten die onderweg te zien zijn. Ook Zutphenaren en Zutphenezen beamen dat de stad er vanaf het water toch weer heel anders uitziet.

Sinds april 2007 is de route uitgebreid met de Overwelving, zodat er bijna tot de IJssel gevaren kan worden. Vanaf april 2009 varen we ook op de Grote Gracht en in het voorjaar van 2014 heeft het waterschap Rijn en IJssel een groot deel van de Berkel gemeanderd (meanderen betekent: bochtig door het landschap kronkelen). Voor de komende jaren liggen er meer plannen op tafel, zoals een doorvaart naar de Vispoortgracht. Eén ding staat vast: de Fluisterboten zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit het toeristische succes van Zutphen!